HEADER EGEN ANNONS
NILS TIPSA HEADER 420x140
Ett säkert vårtecken

Segelflygplanen hopmonteras inför säsongen.


Nils Gudmunds 2021-03-23

Philip Blom och Göran Uhr
Bild:Kjell Dalsheim
Philip Blom och Göran Uhr

Philip Blom, Benjamin Morris och Axel Johansson monterar stabilisatorn
Bild:Kjell Dalsheim
Philip Blom, Benjamin Morris och Axel Johansson monterar stabilisatorn

Johan och Philip Blom och Lars Göran Uhr
Bild:Kjell Dalsheim
Johan och Philip Blom och Lars Göran Uhr

Vintertiden är flygplanen nedmonterade och det är också  under den tiden som man gör alla översyner.


Under vårdagjämningen, den 20 mars, så passade medlemmarna i Västerdalarnas Flygklubb på att montera ihop segelflygplanen inför säsongen.
Segelflygplanen använder solenergi och eftersom solen knappt visar sig under vintern, finns det inte någon energi kvar till att ge uppvindar, termik, som segelflygarna utnyttjar. Men nu när våren är här är det alltså dags att flyga.
Klubben ser nu fram till en ny och förhoppningsvis, framgångsrik säsong. Två elever väntar på att få börja lära sig att segelflyga och det har också kommit till ett par nya medlemmar från andra klubbar.

I Rikssegelflygtävlingen 2020 blev det guld i Segelflygallsvenskan, tre lagsegrar i vardera hastighet, distans och lag-SM samt två vinster i de individuella tävlingarna.
Rikssegelflygtävlingen är en decentralicerad tävling och man kan flyga från hemmaflygfältet eller från något annat flygfält i Norden. Segelflygallsvenskan är en hastighetstävling och man får poäng efter hur fort man flyger i genomsnitt på en bana.


Flyg högt-snabbt-långt

Johan Gustafsson med sambon Sofia Jonsson
Bild:Sofia Jonsson
Johan Gustafsson med sambon Sofia Jonsson

Johan Gustafsson som blev tvåa individuellt 2020, med LG Uhr som etta berättar att i Dala-Järna brukar de hamna på ca 3000 meters höjd. Om man vill upp på ännu högre höjder fungerar det bäst i fjällvärlden där kan man komma upp till 5-6 km. Då behövs det syrgas för att kunna andas, dessutom är det mycket kallt på de höjderna.
Snitthastighet är ett annat kriterie för att samla poäng, vi brukar använda en bana från Dala-Järna till Malungsfors och tillbaka igen, det blir 10 mil. För att ligga i toppen så bör snittfarten ligga på 150-170 km/tim.
När det gäller längd så har vi flugit 100 mil på en dag vilket kan ta upp till 11 timmar, detta ställer lite krav på mat och toalettbestyren, men det brukar ordna sig säger Johan.
I tävlingen finns ett handikappsystem som liknar lite av golfens värld, olika handikapp beroende på typ av segelplan.
Inför detta år siktar naturligtvis Johan på det individuella guldet och tillsammans med hans kompisar på lagguld igen.

Över 150 aktiva medlemmar

Flygfesten 2018
Bild:Nils Gudmunds
Flygfesten 2018

Västerdalarnas FK har idag c:a 160 medlemmar som motorflyger, segelflyger eller modellflyger aktivt.  De flesta medlemmarna är från vår kommun men det är också många medlemmar som bor på annan plats och kommer till Dala-Järna för att flyga och trivas i största allmänhet. Det finns tre övernattningsstugor vid flygfältet och de utnyttjas mycket av medlemmarna och andra gäster. Klubben har i dag tre motorflygplan och fyra segelflygplan. Dessutom är det fem privatägda motorflygplan och sju privata segelflygplan som är stationerade vid flygfältet.

Dala-Järna har också blivit känt för att kunna erbjuda ett riktigt fint segelflygväder. Ett normalår brukar flera segelflygklubbar besöka flygfältet och klubben för att flyga under några dagar eller en vecka.

VFK har tidigare arrangerat flera SM i motor och segelflyg, ett NM i segelflyg samt ett Världsmästerskap i modellflyg. Mest känd är väl klubben för Flygfesten, ett jätteevenemang som är en av de största civila flygshowerna i norra Europa. Förhoppningsvis blir det Flygfest nästa år om pandemin är över.



REPORTAGE

Nils Gudmunds
nils.gudmunds@vansbrobladet.se
070-538 76 10

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Mest lästa

Läs Papperstidningen Här




För Läsarna

Tipsa redaktionen
Annonsera i Tidningen
Annonsera på Webben
Kontakta Oss