HEADER EGEN ANNONS
NILS TIPSA HEADER 420x140
Nu är vintersäsongen över

Med bensin i blodet och bly i högerfoten


Nils Gudmunds 2021-03-30

Bild:Nils Gudmunds

Hasse lever med motorsporten

Hasse Gustafsson pustar ut hemma i Nås efter årets vintersäsong.
Hasse har aldrig i hela sitt liv haft en anställning, utan varit sin egen i hela sitt yrkesverksamma liv. De senaste 23 åren har han bedrivit förarutbildningar samtidigt som han haft sin egen karriär inom rallysporten. Inom rally har prisskåpet fyllts med bland annat ett brons, ett silver och ett guld i SM.

Tillsammans med frun Anky har de även bedrivit eventverksamhet som till exempel beachparty vid Närsjö med både musik mat och dryck. De medverkade också under flera år på VNF-festivalen i Dala-Järna och i Vansbro ishall. Nu arbetar de som fastighetsagenter främst i norra Cypern där de hjälper köpare att hitta sitt boende i solen.

Nu under pandemin har det varit problem att både resa dit och att resa hem ifrån deras hus på Cypern, vid pandemins början fich Anky stanna där i flera månader innan det gick att ta sig hem. Under sommarhalvåret arbetar han som instruktör för Posrche, vintertid är det hans egna rallyschool som gäller.

Bilar med 320Hk

Bild:James Holm

Bild:James Holm

Skolan startade 2010 i mindre skala, då hade man tre bilar. Sedan dess har verksamheten växt så nu används sex bilar varav en är reservbil om något skulle hända. Bilarna är inte direkt några svenssonbilar utan de är helt fullutrustade, i stort sett som en WRC-bil, som används i de högsta klasserna i rally. Det enda som skiljer är växellådan, som är standard. Motorerna har ca 320 Hk, så resurser finns så det räcker till. Naturligtvis används fulldubbade rallydäck som ger bra fäste på isen.

Under åren har kunder (elever) kommit från i stort sett hela världen, som längst från Kina, USA och en prins från Saudiarabien. En annan kund kom flygande i eget privatjet.
Denna vinter har inte varit som vanligt, de allra flesta elever har kommit från Sverige av förståeliga skäl. Verksamheten har fungerat perfekt i dessa Coronatider i och med att vi är små grupper och alla bor i sitt eget rum, folk har inte kunnat åkt utomlands i år så då har rallyskola passat utmärkt.

Vi har även haft utbildningar för livvakter och skyddsvakter som då har använt sina vanliga bilar..
Hasse samarbetar en del med Richard Göransson som bedriver event på Gelleråsen i Karlskoga, i början av årets säsong var det lite trögt med elever så Hasse undrade om Richard kunde skicka ut ett mail till sina kunder, på en dag fylldes två grupper.
Normalt sett kommer tre till fyra grupper varje vecka, varje grupp brukar bestå av tio personer, där de kör två och två.

Tjärn mellan Nås och Björbo

En av Hasses Subaru går nu in i sommarvilan
Bild:Nils Gudmunds
En av Hasses Subaru går nu in i sommarvilan

Nu är inte detta något enmansarbete, Hasse har hjälp av tre till fem medarbetare, de flesta från orten. Deltagarna måste också övernatta och äta någonstans och det har de fått gjort på Dala-Floda Värdshus. Nu ryktas det om att värdshuset i Floda är till salu eller kanske ska byggas om till lägenheter vilket innebär ett problem i verksamheten. Men problem är ju till för att lösas så det blir nog någon lösning på det, säger Hasse.

Tjärnen är så pass stor att den mer är i storlek som en sjö. Där plogas det och ordnas så fort isen bär. Det spolas så isen ska frysa till och bli tjockare, det vältas och det körs med en liten pistmaskin för att trampa ner snön. När verksamheten går för fullt måste banorna spolas varannan dag i och med att däcken river upp isen så det blir djupa spår. Man måste ha lite tur med väder och framförallt temperaturen för att allt ska fungera på bästa sätt, säger Hasse.
I år blev det lite för varmt inför den sista eventdagen, då fick vi plocka ihop allt och resa till Torsby för att köra.

Skolverksamheten startar med att en lärare skjutsar eleven och visar och lär ut grunderna. Därefter får de åka två och två i bilen. Startar med en bred rundbana där står två lärare i varsin ände och kollar körtekniken mm, alltid med radiokommunikation, så om en lärare upptäcker något fel så kan det rättas till vid nästa lärare. Nästa steg blir det en krokigare bana med lite högre svårighetsgrad. Till sist blir det en mer krävande bana med högre hastighet. Ibland läggs lite speciella övningar in i programmet, kan vara en bana som ser ut som en gitarr, då gäller det att åka hela varvet med fullt uppställ.


REPORTAGE

Nils Gudmunds
nils.gudmunds@vansbrobladet.se
070-538 76 10

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Mest lästa

Läs Papperstidningen Här




För Läsarna

Tipsa redaktionen
Annonsera i Tidningen
Annonsera på Webben
Kontakta Oss