HEADER EGEN ANNONS
NILS TIPSA HEADER 420x140
Margareta Jonth

Fotoutställningens väg till Nås


Nils Gudmunds 2021-07-28

Storängets enré
Bild:Nils Gudmunds
Storängets enré

Margareta Jonth satt med i Ingmarsspelsstyrelsen i några år. Inför 100-årsjubileet gav sig Margareta  sjutton på två saker: - en minnesskrift (den ljusblå) och
- att få hem några Am Col Phot-foton.

Det fanns en vandringsutställning bekostad av Svenska Institutet men den var på Golanhöjderna så Margareta fick rådet att kolla om det fanns andra bilder/ kopior kvar i Sverige - alla original fanns på Library of Congress, Washington.

Genom Sv Institutet fick hon kontakt med Rune Hassner, då pensionerad chef på Hasselblad Center. Han ringde sin efterträdare i Göteborg och vägledde henne till en skrubb under en trappa på HC. Där stod de förstoringar kvar som nu är i Nås - de hade inte fått plats i lårar -  dessutom en bunt med omonterade kopior i passepartout.

Han lovade att vi fick låna bilderna över sommaren 1995 ("genrep") och 1996 om de kunde bli hämtade i Stockholm, dit de ändå hade en transport.

Maken Leif och Margareta tillbringade påsken med att göra en lista över fotografierna. Hassner lade ner ett ordentligt jobb på att delge oss information och hitta gamla broschyrer. När Hassner – en något barsk och mycket respektingivande person - såg den första av listorna frågade han hur de hunnit detta, blev tyst och sa, att han skulle se om vi kunde få behålla materialet!

Inför sommaren 1996 hade lårarna återkommit till Sverige och de transporterades upp till Nås för att visas under jubileumsåret. Maken Leif och Margareta gjorde listor över lårarna.

Tack vare Hassner lovade Svenska Institutet att skänka lårana till Nås hembygdsförening. Dessutom lät han oss köpa sina exemplar av Middle East in pictures för - tror 2.000 kr. De är en sammanfattning av de 11 fotoalbum som låg i kolonins affär och som turister kunde beställa.

Texten från Margareta är reviderad för att passa ändamålet. /G Bibbi Andersson Linder
29/6 2021


Originaltexten från Margareta Jonth

Utställningen
Bild:Nils Gudmunds
Utställningen

Jag har lämnat listor på lårarnas innehåll till flera i hembygdsföreningen och i källarlokalen. Leif och jag gjorde de förteckningarna och mätte tavlorna omkring 1995-1996
(100-årsminnet).

Det gick till så här:

Inför 100-årsjubileet var jag med i Ingmarsspelsstyrelsen i några år. Jag gav mig 17 på två saker: - en minnesskrift (den ljusblå) och- att få hem några Am Col Phot-foton.

Det fanns en vandringsutställning bekostad av Svenska Institutet men den var på Golanhöjderna så jag fick rådet att kolla om det fanns andra bilder / kopior kvar i Sverige - alla original fanns ju på Library of Congress, Washington.

Jag fick genom Sv Institutet kontakt med Rune Hassner då pensionerad chef på Hasselblad Center. Han ringde sin efterträdare i Göteborg och vägledde henne till en skrubb under en trappa på HC. Där stod de förstoringar kvar som nu är i Nås - de hade inte fått plats i lårar - dessutom en bunt med omonterade kopior i passepartout.

Han lovade att vi fick låna bilderna över sommaren 1995 ("genrep") och 1996 om jag hämtade fotona i Stockholm, dit de ändå hade en transport. Snabba lägen alltså och en massa bilder vid Nugåses i väntan på sommaren.

Leif och jag tillbringade påsken med att göra en av listorna nedan. Hassner lade ner ett ordentligt jobb på att ge mig information och hitta gamla broschyrer. Det ska jag lämna över till dig när vi kommer tillbaka i övermorgon (är i Ua på 18-årsfirande i dag). När Hassner - något barsk och mycket respektingivande person - såg den första av nedanstående listor frågade han hur vi hunnit detta, blev tyst och sa, att han skulle se om vi kunde få behålla materialet! Wow!

Inför sommaren 1996 hade lårarna återkommit till Sverige och de transporterades upp till Nås för att visas under jubileumsåret. Leif och jag gjorde listor över lårarna (bifogat). Tack vare Hassner lovade Svenska Institutet att skänka lårana till Nås hembygdsförening. Dessutom lät han oss köpa sina exemplar av Middle East in pictures för - tror 2.000 kr. De står i källarlokalen, har ni nog sett. De är en sammanfattning av de 11 fotoalbum som låg i kolonins affär och som turister kunde beställa.

Text: Margareta Jonth


Fotografiverksamheten i American Colony i Jerusalem

Gästgivar Birgit Andersson Linder
Bild:Nils Gudmunds
Gästgivar Birgit Andersson Linder

grundades av Elijah Meyers, en jude från Bpmbay. Elijahs första unga assistenter var en kristen libanes, Fareed Naseef, amerikanerna Furman och Norman Baldwin samt äldste nåspojken Hol Lars Larsson och den något yngre Möckelind-pojken Erik.

Utrustningen var till en början primitiv. Kopieringspapperet som användes för bildframställning preparerade deltagarna själva med albumin, ett blodprotein. Kopieringen skedde i ramar som ställdes ut i solljuset med negativet lagt mot kopieringspapperet. En ombyggd lådkamera fungerade som primitiv förstoringsapparat. Genom kontakter med tyska och brittiska firmor kunde man så småningom få färdigt framkallningspapper, skuret i format, och slapp därmed det tråkiga arbetet att göra detta för hand.

Fotografiverksamheten tog fart i samband med Kejsare Wilhelm II:s besök i Jerusalem 1898, då d fick ensamrätt på att fotografera besöket. Fotoateljén blev den mest inkomstbringande verksamheten i kolonin. Hundratals fotografier producerades varje dag.

Verksamheten utökas och föryngras med nya medarbetare
Med tiden kom Gästgivar Erik Matsson och Möckelind Lars in i verksamheten liksom Nils, den yngste av Möckelindpojkarna. Därmed både föryngrades och utökades fotografiverksamheten. Hol Lars Larsson utsågs till chef och ledde arbetet i 20 år, under åren 1910-1930. Inte mindre än fem personer från Nås arbetade nu i grundades av Elijah Meyers, en jude från Bpmbay. Elijahs första unga assistenter var en kristen libanes, Fareed Naseef, amerikanerna Furman och Norman Baldwin samt äldste nåspojken Hol Lars Larsson och den något yngre Möckelind-pojken Erik.

Utrustningen var till en början primitiv. Kopieringspapperet som användes för bildframställning preparerade deltagarna själva med albumin, ett blodprotein. Kopieringen skedde i ramar som ställdes ut i solljuset med negativet lagt mot kopieringspapperet. En ombyggd lådkamera fungerade som primitiv förstoringsapparat. Genom kontakter med tyska och brittiska firmor kunde man så småningom få färdigt framkallningspapper, skuret i format, och slapp därmed det tråkiga arbetet att göra detta för hand.

Fotografiverksamheten tog fart i samband med Kejsare Wilhelm II:s besök i Jerusalem 1898, då d fick ensamrätt på att fotografera besöket. Fotoateljén blev den mest inkomstbringande verksamheten i kolonin. Hundratals fotografier producerades varje dag.

Verksamheten utökas och föryngras med nya medarbetare
Med tiden kom Gästgivar Erik Matsson och Möckelind Lars in i verksamheten liksom Nils, den yngste av Möckelindpojkarna. Därmed både föryngrades och utökades fotografiverksamheten. Hol Lars Larsson utsågs till chef och ledde arbetet i 20 år, under åren 1910-1930. Inte mindre än fem personer från Nås arbetade nu i fotografiverksamheten. De dalaklingande namnen ändrades. Hol Lars Larsson ändrades till Lewis Larsson, Gästgivar Erik Matsson blev Eric Matson och Möckelindpojkarna Erik, Lars och Nils tog sig efternamnet Lind.






Konsten att kolorera fotografier

Från utställningen på Storänget
Bild:Nils Gudmunds
Från utställningen på Storänget


En kringvandrande luffare från Tyskland, envärldsluffare, kom på besök i kolonin och erbjöd sig att mot betalning lära ut hemligheten att färglägga fotografier. Bilder av de heliga platserna såldes lika snabbt som de kunde produceras - Årtionden senare är färgen på de här bilderna lika klar som när de målades. Lars Lind blev särskilt skicklig i konsten att färglägga fotografier och glasplåtar.

Omtalat är bl.a hur det ”Sommaren 1915 kom moln av gräshoppor flygande från den arabiska öknen, dolde solen som om det varit solförmörkelse och slog ner på träd och buskar, som täcktes av en matta.” (citat ur Jerusalemsfararna s. 140). Lewis Larsson dokumenterade gräshoppsinvasionen och fångade gräshoppornas livscykel från ägg till färdig insekt i 58 unika bilder. Gräshoppor fångades in och lades i kloroform i fotoateljén av Lars Lind för att bilderna skulle kunna koloreras med extra färger. Bilderna publicerades bl.a i National Geographic Magazine.

Reportageresor

Utställning
Bild:Nils Gudmunds
Utställning

Kolonins fotografer blev kända, inte bara i Jerusalem utan också i övriga världen. Tidigt fick de arbete som reportagefotografer i de östra medelhavsländerna för olika utländska tidskrifter. Bland annat anlitades de av National Geographic Magazine för olika uppdrag bl.a reportaget ”Från Jerusalem till Aleppo” som utkom 1913. Under trettiotalet gjordes flera stora färgreportage för samma tidskrift, bl.a från nabatéernas gamla huvudstad Petra och från Kappadokien i Turkiet. Resor gjordes också till Västasien och Afrika. Där fotograferades gräshoppssvärmarnas härjningar, turisters klättrande på pyramiderna och de följde också ett flertal arkeologiska utgrävningar. De var de första att fotogragera Palestina från luften och en svit bilder togs från Nilens delta till dess källflöden. Det gjordes också resor i Sudan, Kenya, Uganda och Tanganyika. Främst inriktade de sig på att dokumentera folkliv, stadsbilder och vyer över de bibliska platserna i Jerusalem och Palestina.


Fotafrafverksamheten får ny ägare

Eric Matson, 1967<br />Kusin med Gästgivar Birgits farfar
Bild:Nils Gudmunds
Eric Matson, 1967
Kusin med Gästgivar Birgits farfar


När kolonin splittrades 1930 fick Eric Matson och hans hustru Edith, som också arbetade i ateljén, överta hela fotografverksamheten och drev den vidare under namnet Matson Photo Service.
Erics och Ediths bostad och ateljé bombades i samband med oroligheter vid staten Israels bildande och familjen emigrerade till USA 1946.
Alla plåtar, negativ och filmer blev kvar, men hittades i samband med sexdagarskriget 1967, i en källare som varit översvämmad. Allt skickades då till Eric Matson i som sedan skänkte hela samlingen till Library of Congress i Washington. Eric kunde sen, vid 79 års ålder, själv sitta och katalogisera bilderna. Tio år senare dog han 89 år gammal.

-Intressanta historier detta, berättade och nedskrivna av Gästgivar Birgit Andersson Linder 2019



REPORTAGE

Nils Gudmunds
nils.gudmunds@vansbrobladet.se
070-538 76 10

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Mest lästa

Läs Papperstidningen Här




För Läsarna

Tipsa redaktionen
Annonsera i Tidningen
Annonsera på Webben
Kontakta Oss