HEADER EGEN ANNONS
NILS TIPSA HEADER 420x140
Här var det stopp

Hängbron i Kvarnåker måste repareras


Nils Gudmunds 2021-04-07

Inga Eriksson, Snöborg
Bild:Nils Gudmunds
Inga Eriksson, Snöborg

Det blir en omväg

Inga Eriksson, boende på södra sidan om älven tycker det blir besvärligt med brostängningen. Mitt barnbarn från andra sidan älven brukar cykla hit och hjälpa mig, nu får vi åka runt antingen via Nås eller över Bessarbron i Grånäs.
-Helt klart blir det en omväg, säger Inga i blåsvädret.

Snart 100 årsjubileum

Bengt-Olof Olsson
Bild:Nils Gudmunds
Bengt-Olof Olsson

1925 invigdes hängbron mellan Kvarnåker och Snöborg. 2025 blir det nog ett sjudundrande hundraårsfirande. Bron är unik i sitt slag och besökare från när och fjärran åker till Kvarnåker för att se på den vackra bron. Det påstås att Sveriges längsta hängbro finns i Dala-Floda, den är tydligen någon meter längre.
Bengt-Olof Olsson har i sina gömmor en massa gamla handlingar om den här 125 meter långa bron, bland annat en ihopvikt gulnad och torkad ritning, knappt man törs vika ut den, känns som den kan gå sönder när som helst, säger Bengt-Olof. Ritningen är ca två meter lång och ca en meter bred, väldigt detaljerad och noggrann där hela bygget visas och hur bron ska byggas. Frågan är hur den byggdes, troligen måste det ha skett under vintern när älven var någorlunda isbelagd. Älven är ganska livlig under bron, så även under en kall vinter är det oftast öppet vatten i mittfåran. Finns inte mycket historik om detta bygge, men helt klart kunde de sin sak på den tiden, trots att inga stora lyftkranar fanns att tillgå.

Slits av många fordon

Bild:Nils Gudmunds

Bild:Nils Gudmunds

Bild:Nils Gudmunds

Bild:Nils Gudmunds

Bild:Nils Gudmunds

Under tisdagen kom en lastbil full med byggnadsställningar som skulle monteras runt pylonerna på bägge sidor.

En sådan här gammal hängbro kräver ett löpande underhåll och tillsyn under hela sin livslängd. Ett exempel är att jag föreslog att man skulle använda skruv istället för spik, nej det går inte an, säger Bengt-Olof, en sån här hängbro är som ett levande väsen.
-Om man skulle skruva ihop allt skulle det bli för stumt, det måste kunna röra sig annars kan saker brytas sönder när olika fordon åker över bron. Ett annat exempel är skruvförbanden som håller alla stag, de måste ha ett visst spelrum så att det kan röra sig till viss del. Den som står bredvid bron hör tydligt hur det knakar och rör sig när någon åker över.

Den sista större reparationen gjordes 2009. Det som behöver utföras nu är att "pärten" som täcker och skyddar pylonerna ska bytas ut till nya. Pärten har man köpt ifrån Bollnäs vilket verkar vara det närmaste. De har man nu redan med idéellt arbete grundmålat, de ska sedan färdigmålas när de sitter på plats.
Vidare ska nytt virke få slitbanan att bli som ny. Den slits hela tiden av skotrar, fyrhjulingar, hästar och naturligtvis alla bilar som trafikerar bron. Slitaget ökar ännu mer när fordonen kör för fort och en del är tyngre än vad vi tillåter.

Bron kommer att vara helt stängd i minst en vecka, för biltrafik kommer det säkert ta minst fyra veckor.

Den ekonomiska biten är ju alltid ett tråkigt kapitel, allt underhåll av bron måste betalas av de ca 50 hushåll i Kvarnåker-Snöborgs vägsamfällighet. Ett tyvärr minskande bidrag får man även från Trafikverket.


REPORTAGE

Nils Gudmunds
nils.gudmunds@vansbrobladet.se
070-538 76 10

Kommentera Tipsa en vän Skriv ut






Mest lästa

Läs Papperstidningen Här




För Läsarna

Tipsa redaktionen
Annonsera i Tidningen
Annonsera på Webben
Kontakta Oss